marți, 7 mai 2019
Breaking news : Rocker-ul moare, dar moare citind !
Timp de sase saptamani postul de Radio “Rock FM” a desfasurat campania “Rock FM cauta rebel cu cauza”. De-a lungul acestei perioade ascultatorii acestui post au propus pentru a fi sustinute si votate un numar de 736 de cauze grupate de organizatori in 8 categorii : sanatate, cultura, educatie, mediu, economie, civism, sport, social. Mi-am aruncat si eu din cand in cand ochii pe site-ul acestei campanii si mi-a placut in mare parte ceea ce am gasit acolo. Nu m-a surprins fiindca, desi nu sunt un rocker cu acte-n regula, nu am nici “uniforma”, nici look-ul si nici atitudinea cea mai potrivita pentru a ma legitima astfel, sunt un fan declarat al rock-ului fiind genul muzical cel mai apropiat inimii mele. Sincer, m-as fi asteptat la o “diluare” a calitatii ascultatorilor de rock. Societatea e intrata in ansamblul ei in putrefactie; era cumva firesc ca aceasta cangrena sa se intinda peste tot. Cauzele propuse de ascultatori au fost nu doar unele de bun simt ci au si facut diferenta clara, daca mai era nevoie, intre ascultatorii de rock si mult mai numerosii manelisti, hausisti sau hip-hoperi. Imi si imaginez cum ar fi aratat o cauza sustinuta de un fan Guta sau Salam : “Sa am bani fara numar ca sa moara toti dujmanii mei de necaz ca ei n-are valoarea mea !” Astazi a fost desemnata cauza castigatoare a campaniei : “Lectura este o forma a fericirii. Ultima la care vom renunta.” Cred ca este de prisos sa mai adaugam prea multe lucruri. Voi spune doar ca tanarul care a sustinut aceasta cauza are 26 de ani, se numeste Ciprian Epuras si este din Sibiu. Daca ar fi fost constantean, l-as fi cautat sa-l pup. Asa, ma multumesc doar sa-l felicit din toata inima. Si felicitari si postului “Rock FM” atat pentru organizarea acestei campanii cat si pentru faptul ca au anuntat ca pe parcursul intregului an 2014 vor initia si vor sustine alaturi de ascultatori proiecte si manifestari pe tema incurajarii cauzei desemnate castigatoare, motto-ul campaniei fiind : “Rock-ul a fost dintotdeauna in mijlocul protestelor care au schimbat lumea in bine. Acum, RockFm cauta Rebel cu Cauza. Acel om care iese din turma si se ridica pentru ceea ce crede. In era protestelor, RockFm e portavocea ta. Schimbarea in bine incepe cu tine. Cauza ta devine cauza RockFm.“ Intr-o tara in care, conform unui raport al Uniunii Europene, peste 40% dintre adolescenti nu stiu sa citeasca si o treime dintre tinerii din Romania nu citesc niciodata literatura, romanii fiind codasi la citit dar capi de serie printre tarile cu cei mai multi analfabeti fiind chiar prima in rusinosul top al gradului de alfabetizare, nu Guvernul, nici Ministerul Educatiei, nici cel al Tineretului si nici cel al Culturii nu dau vreo importanta deosebita acestui fenomen si nici nu indeamna la lectura. O face un tanar de 26 de ani si un post radio de muzica rock. Pentru cei cu mai multa rabdare, ofer mai jos textul integral atasat cauzei : „Lectura este o forma a fericirii. Ultima la care vom renunta.” Exista o multime de campanii care ne incurajeaza sa citim: de la festivaluri de carti, saloane internationale de carte pana la actiuni mai neconventionale precum Maratonul de lectura, Metroul Cititorilor sau Bookcrossing (prin care cartile sunt puse liber in circulatie prin intermediul unor zone de tranzit). O incercare inteligenta si diferita au avut-o cei de la Sector 7, cu al lor video haios ,,Carti! te fac neprost”. Bibliotecarii incearca sa ii intoarca pe oameni catre carti; de pilda, unele biblioteci ofera odata cu cartile tenis de masa, muzica country, masaj facial sau provoaca parintii si copii sa se intreaca in competitii pe Xbox. S-a inventat pana si o ,,carte care nu asteapta”, tiparita cu o cerneala speciala, ale carei cuvinte pur si simplu incep sa dispara la doua luni dupa ce cartea este deschisa. Teoretic, beneficiile lecturii ne sunt cunoscute tuturor. Unii medici folosesc biblioterapia pentru a-i vindeca pe bolnavii de anxietate, depresii, fobii sau chiar si in tratarea alcoolismului (potrivit cercetarilor, lectura reduce starea de stres cu 67%, iar riscul aparitiei unor boli psihice este redus cu mai mult de o treime).
Toate bune, dar… acum cateva zile, am vazut scris pe Facebook-ul postului de radio Rock FM aceste cuvinte: ,,Today a reader, tomorrow a leader”. M-am bucurat, apoi m-am infuriat citind unul dintre comentarii: ,,Today a reader, tomorrow a reader, always a reader, you die poor. End of story”. O persoana inteligenta, cu umor, dar sceptica. M-am gandit atunci ca, desi exista o multime de campanii, festivaluri, actiuni de promovare, ele nu pot trece, de cele mai multe ori, de acel strat gros de scepticism. Si atunci, ce sa pretinzi celor pentru care lectura ramane un mod de a-ti ocupa inutil timpul, caci nu te ajuta sa iei de mancare sau sa iti cumperi un Audi? Nervii mi-au trecut, dar mi-am zis ca trebie sa fac ceva. Am ales, asadar, sa sustin aceasta cauza. Eu cred ca se pot face inca multe lucruri pentru a incuraja lectura. Si ca trebuie sa le facem urgent! In Romania, rata (un pic neoficiala/ nerecunoscuta) a analfabetismului este de 6% (ar fi primul loc in UE), 41 % din romani au dificultati la scris si citit (locul I in Europa, alaturi de Bulgaria), 150.000 de copii au mai mai putin de zece carti in biblioteca. Unui adolescent din sase ii e teama sa fie vazut cu o carte in mana, pentru a nu fi considerat tocilar, iar 33% din populatia Romaniei foloseste biblioteca pentru jocuri video si convorbiri cu rudele din strainatate multe. In acelasi timp, spun unele studii, dispunem de un element favorabil: rata copiilor supradotati este dubla fata de cea mondiala. E clar, trebuie actionat. Din ambele motive. In urma unor discutii cu altii de varsta mea, am hotarat sa schitam un plan de actiune. Un prim pas (banal, „fumat”, dar eficient pentru inceput) ar implica formarea unor biblioteci ambulante: daca omul nu vine la carte, atunci vine cartea la om! (campanie insotita de o promovare inteligenta). O alta idee se refera la revista clubului din care fac parte, o revista super, la care muncim ca apucatii, un an de zile pentru un numar. Am p utea extinde partea consacrata recenziilor, ceea ce ar duce la un concurs de recenzii, incurajandu-i astfel pe elevi sa citeasca, sa acorde atentie cartii citite si… sa lupte pentru premii. Apoi, cum imaginile spun uneori mai mult decat cuvintele, ne-am gandit sa organizam expozitii de desen, pictura si fotografie pe tema lecturii. Poate ar fi bine sa aducem tot mai mult in orasele romanesti campanii de genul „Reading is beautiful” „ Reading is sexy”, „Reading is cool”, „Putyourfaceinabook” „ Travel anyplace for free: Read”, „ Let them see you read” etc. Campanii facute in felul nostru. Apoi, vrem sa folosim toate canalele media (presa – avem o pagina a clubului in presa locala, grupuri de lucru on line, spoturi virale…) Aici, posibilitatile sunt practic nelimitate. Sky is the limit. Idei ne vor mai veni, dar e clar ca trebuie sa ne inarmam cu rabdare. Nu poti pune o carte in mana unui om si sa te astepti ca astfel sa se schimbe ceva. Trebuie atacat din mai multe directii, trebuie scos de la naftalina conceptul de ,,valoare” si realizata o incurajare nu numai catre lectura, ci mai ales catre cultura. Acest lucru nu se poate realiza in cateva saptamani sau luni, cat dureaza un festival sau o campanie, aceasta promovare trebuie vazuta ca un plan pe termen lung. Doar asa, cu rabdare dar si cu incapatanare, se poate intampla ceva, mai ales cand este vorba de schimbarea unei mentalitati sau de lipsa ei. Asta vrem sa facem, sa ne incapatanam. Am citit de curand ceva ce mi-a placut mult: ,,Lectura pentru mine este la fel de indispensabila cum e balustrada pentru balcon.” (Nuria Espert, balerina si actrita). Noi vrem sa aratam oamenilor ca suntem pe punctul de a cadea in gol. Si ca exista solutii.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu